<<

Vassdalen og Minnesmerke

0 kommentarer
Passer For
LENGDE
3.7
KM
STIGNING
83
METER
TOPPUNKT
MOH
MAX HELNING
PROSENT
Tur til minnesmerke fra skredulykken i 1886



Kjør 3.5 mil nordover fra Narvik. Følg skiltet til Vassdal fra rundkjøringa nord for Bjerkvik og her passerer en Hartvikvannet. Følg viderestigningen til høyre før Storfossen. Ca 250 meter for snuplassen ta grusveien som går opp til Nordkjelda. Etter 400 meter er det en snuplass som man parkerer ved
Følg skogsveien Stakkebakken etter 1.5 km er det rasteplass med utsikt over dalen. Etter hvert blir dalen trangere og de bratte fjellene trenger seg ned til elva. Etter Rotas bru kommer man frem til minneplata til de 16 omkomne soldatene. Plasser ligger idyllisk til med åpen utsikt mot Storballak og Bukkefjellet.

Turen inn mot Storballak tar en time, lett terreng. Følge god skogs innover Stakkeveien og her kan man se bort på hule-elva (elv som renner ut av fjellet) ved Lille Ballak som er en fin utkikksplass. Inne ved minneplassen ved Storballak er det bålplass og benker. Vassdalen har en flott natur som er omkranset av fjell med Rivetind... (mer)en som er det høyeste fjellet på 1564 moh

Vassdallulykka
Den verste ulykka som har rammet forsvaret på norsk jord i frestid er Vassdallulykka
5 mars 1986. Det skjedde under en NATO-øvelse Anchor Express. Tre lag på til sammen 31 ingeniørsoldater og tre beltevogner skulle lage beltevogntrasee gjennom Vassdalen og Bukkefjellet. I dagene før og under fremrykkingen i dalen, gikk det flere snøskred.

Omtrent kl 13.00 løsnet et flakskred fra fjellet Storeballak og tok med seg 31 soldater og tre beltevogner. En del soldater kom seg løs fra snømassene for egen hånd, men 16 soldater omkom. Ulykken førte til at resten av øvelsen ble avlyst og det ble rettet massiv kritikk mot Forsvaret og øvelsesledelsen for beslutningene. Det ble i ettertid, som et resultat av ulykken, opprettet nye sikkerhetsprosedyrer i Forsvaret.



Hartvikvannet.
er ble kjent under andre verdenskrig der junkeren skulle til Narvik med proviant, aminusjon, materiell, hadde bla 4 kanoner. Det var dårlig vær og sikten ble verre. Da flyene nådde Ofoten ble det åpnet ild av britiske krigskip . Noen av flyene landet op Hartvikvannet ved 1800 tiden om kvelden. 13 april 1940. Hartvikvannet var full av is og sørpe og en meter snø.1986 ble noen av flyene tatt opp av vannet ved et samarbeid mellom Tyskland og Norge. Et er på museum i München og et i Norge på flymuseet i Bodø Et vrak ligger på ca 6 meter i Hartvikvannet og er et kjent dykkermål i Narvik, ofte som avrunding etter vrakdykking på havna




























ingeniørsoldater skulle etablere en beltevogntrasé fra Bjerkvik til Salangsdalen via Vassdalen, Bukkedalen og Rauddalen som ledd i en flankeoperasjon under NATO-øvelsen Anchor Express. Omtrent kl 13.00 løsnet et flakskred fra fjellet Storeballak og tok med seg 31 soldater og tre beltevogner. En del soldater kom seg løs fra snømassene for egen hånd, men 16 soldater omkom. Ulykken førte til at resten av øvelsen ble avlyst og det ble rettet massiv kritikk mot Forsvaret og øvelsesledelsen for beslutningene. Det ble i ettertid, som et resultat av ulykken, opprettet nye sikkerhetsprosedyrer i Forsvaret.

er ble kjent under andre verdenskrig der junkeren skulle til Narvik med proviant, aminusjon, materiell, hadde bla 4 kanoner. Det var dårlig vær og sikten ble verre. Da flyene nådde Ofoten ble det åpnet ild av britiske krigskip . Noen av flyene landet op Hartvikvannet ved 1800 tiden om kvelden. 13 april 1940. Hartvikvannet var full av is og sørpe og en meter snø.1986 ble noen av flyene tatt opp av vannet ved et samarbeid mellom Tyskland og Norge. Et er på museum i München og et i Norge på flymuseet i Bodø Et vrak ligger på ca 6 meter i Hartvikvannet og er et kjent dykkermål i Narvik, ofte som avrunding etter vrakdykking på havna







Kilde: Ofotens Friluftsråd Marit Eriksen
Fottur
Innsenderen: GodTur
URL: http://www.godtur.no/godtur...
Starter i: Lyngmoen, Nordland, NO
Lengde: 3.7 kilometer
Høydeprofil: + 83 / - 0 m
Maks helning
Snitt helning
Underlag: Ukjent
Egnet for: Fottur