Den Sovende Dronning

MAX HELNING
PROSENT
Topp-tur til den Sovende Dronning 1558 moh

Kjør 11 km sør for Narvik til Håkvik. Ta av til Håkvikdal og fortsett 3.5 km opp til Nervannet. Kjør over brua og parker på venstre side av vannet. I svingen like før brua er stien på høyre side av den lille knausen.

Følg stien på venstre side og krysser ei myr. Stigningen opp mot lia til Peppertuvann er lett til moderart.

Alternativ 1.
Ta til høyre 200 meter fra Peppertuvann og rett mot ryggen til som følger rundt på baksiden av lilletind. Her kommer et slakere parti før igjen stiger opp til ryggen på Dronninga. Løypa treffer aksla mellom Lilletind og Dronninga og følger ura opp ryggen av Dronninga før den fortsetter på baksiden.Løypa dreier østover og rett mot øyet til Dronninga. .Her kommer du til det steninete partiet med blokker av ulik størrelse og fasonger. Stien blir etterhver brattere og store blokker er erstattet med mindre små frostsprengte blokker.Drei østoever ved panna og fortsett til varden. Utiskten er formidabel og vakker... (mer)og slitet er verd turen opp.

Alternativ 2.
Fra Peppertuvann går man rett mor ryggen/sløret til Dronninga . Det er noe slakere parti gjennom mose og lyng og det blir gradvi brattere oppover. Drei østover og følg stien mot øyet. Her kommer det steninete partiet med blokker av ulik størrelse og fasonger. Stien blir etterhver brattere og store blokker er erstattet med mindre små frostsprengte blokker.Drei østoever ved panna og fortsett til varden. Utiskten er formidabel og vakkerog slitet er verd turen opp.

Den sovende dronneing er oppkalt etter dronning Victoria. Under den engelske perioden knyttet til byggingen av Ofotbanen, syntes engelsmenn at fjellet lignet på Dronning Victoria pga den karakteristiske nesen. Narvik het Victoriahavn frem til 1902