Tjomsevannet rundt

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Ved Søgne gamle kirke er det en stor parkeringsplass. Ca. 100 meter nordover fra parkeringen kommer man til et veikryss med skilting mot «Villeheia bygdeborg». Her tar vi av og følger driftsveien mot Tjønndalen. Dette er beitemark, så husk å lukke grinden etter deg.

Veien går forbi Berge, og videre på en gammel ridevei forbi Roligheda og Donevannet. Etter noen hundre meter kommer et kyss der stien til venstre fører til Villeheia som er verdt en avstikker. I motsatt retning av Villeheia fortsetter stien mot Byttingsenga og til Kjosetjønna.

Fra Kjosetjønna går man mot Molbrokka. Her må man ta av på en sti til høyre for å komme inn på driftsveien ned til Tjomsevannet. Veien oppover langs jordet fører inn i Olavsdalen.

I nordenden av Tjomsevannet har man utsikt mot bygdeborgen på Villeheia. I bratthenget på vestsiden av veien ligger Gjest Bårdsens hule, hvor det sies at stortyven en gang skal ha gjemt seg for sine forfølgere.

Turen fører videre mot den idylliske «sommerveien». Den før... (mer)er ut til Søgneveien der man tar til venstre og rusler tilbake til parkeringen.