Sandvigdalen-Langenesveien-Søgne kirke

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Fra Søgne gikk det flere gamle ferdselsveier mot Kristiansand, eller ridestier om du vil. Flere av disse er nå det Hamsun ville kalt gjengrodde stier, men noen har blitt opparbeidet og er flotte turstier.
Stiene er ikke merket, så følg gjerne med på kart (last ned app'en til lommekjent, så har du med deg kartet i lomma!).

Vi begynner turen fra Langenesveien. I gamledager var restauranten Paltosken her, med godt drikke og toner fra en gammel sveivegrammofon. Vi usler langs bekken inn i Sandvigsdalen og kan se en gammel vei til venstre mot Strandeheia. Denne går vi forbi, men et par hundre meter til går det nok en vei som fører mot Vennemyra og inn i Søgne kommune. Ser man påske- eller pinseliljer er det søskenparet Johannesens fortjeneste.

Vi rusler forbi Vennemyra og ned den bratte dalen mot Terjevann. Her kan man passere bekken på noen kjempestore steinheller. Følg grusveien til høyre opp til Øygården og til venstre innover en traktorvei langs bekken. Etter noen hundre meter deler... (mer) veien seg. Vi forserer bekken og her går det en gammel vei opp til venstre- den tar vi ikke, men fortsetter et lite stykke til. Neste vei opp til vestre er en litt gjengrodd traktorvei. Mot toppen flater terrenget litt ut og vi tar skarpt til høyre mot Svensheia og veien går ned mot Donevannet. På nordsiden av Donevannet er det fint å følge svabergene bortover til Skomagerkniben, over et lite bekkeløp og opp en liten skrent.

Her kan man velge å gå ut til Langenesveien og avslutte turen eller fortsette videre mot Søgne kirke.