Søgnekirke til Sandviga

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Fra Søgne gikk det flere gamle ferdselsveier mot Kristiansand, eller ridestier om du vil. Flere av disse er nå det Hamsun ville kalt gjengrodde stier, men noen har blitt opparbeidet og er flotte turstier. Stiene er ikke merket, så følg gjerne med på kart (last ned app’en til lommekjent, så har du med deg kartet i lomma!).

Ved Søgne gamle kirke er det en stor parkeringsplass. Ca. 100 meter nordover fra parkeringen kommer man til et veikryss med skilting mot «Villeheia bygdeborg». Her tar vi av og følger driftsveien mot Tjønndalen. Dette er beitemark, så husk å lukke grinden etter deg. Veien går forbi Berge, og videre på en gammel ridevei forbi Roligheda og Donevannet. Etter noen hundre meter kommer et kyss der stien til venstre fører til Villeheia som er verdt en avstikker. I motsatt retning av Villeheia fortsetter stien mot Byttingsenga og til Kjosetjønna.

Fra Kjosetjønn følger vi veien nedover og går steinbruen over bekken. Vi tar ikke av opp mot Vennemyra, men Heidens vei opp langs... (mer) kleiva og over Strandeheia.